We gaan terug naar juli 2024
Ga je met ons mee terug in de tijd naar 18 juli 2024? Dit was de dag dat wij, Joan en Joyce, samen in de auto stapten om op vakantie te gaan naar Duitsland. Er stond ons een autorit van ongeveer zeven uur te wachten naar het Zwarte Woud. Onze ouders waren daar namelijk al met onze Australian labradoodle Beer. Wij kwamen later voor een ‘workaction’ van een weekje, en we kunnen je alvast vertellen: een workaction werd het.
Hier begon het allemaal
Tijdens de zeven uur durende autorit over de Duitse autobahn waren we non-stop aan het kwebbelen. Over van alles en nog wat. Het maakt niet uit hoe lang we bij elkaar zijn of hoe kort geleden we elkaar nog hebben gezien: we hebben altijd, maar dan ook echt altijd wel iets om over te praten. In de auto bespraken we onze doelen voor onze eigen bedrijven. Joan werkt namelijk met haar eigen bedrijf HESTA. als interieurontwerpster en Joyce met Il Visione als freelancer in de marketing en communicatie. We werkten al veel samen en hielpen elkaar waar nodig, maar tóch bleef het idee rondspoken om samen iets op te zetten. Iets dat echt van ons samen is en waar we beide onze creativiteit in kwijt konden.
Joan was destijds al bezig met kussens maken voor haar eigen interieurklanten. Ze merkte dat er vraag was naar betaalbare en unieke sierkussens. Het idee begon langzaam meer vorm te krijgen om samen een bedrijf op te zetten in sierkussens, maar er was een grote ‘maar’. Het mochten niet zomaar sierkussens worden en het mocht niet het zoveelste bedrijf zijn. Tijdens de autorit zaten we daarom uren te brainstormen over onze eigen waarden, pijnpunten en gemiste kansen in de interieurbranche.
Bekijk hieronder een aantal foto’s van deze reis:



Het idee
Ergens diep in Duitsland tussen de groene bergen kwam ons idee tot stand: sierkussens die gemaakt zijn uit reststoffen én met matchende hondenkussens uit dezelfde stof. We hadden namelijk zelf bij ‘onze’ Beer gezien hoe moeilijk het is om überhaupt een mooi en stijlvol hondenkussen te vinden en laat staan eentje die goed past bij je interieur. Dat moest en zou dus een onderdeel worden van het label, maar het moest ook mogelijk zijn om losse sierkussens te bestellen, voor als je geen hond hebt.
Door gebruik te maken van de reststoffen kunnen we milieubewuste en unieke items aanbieden dachten we. We kunnen namelijk alles zelf produceren en door de reststoffen op te maken, zijn er van alle items maar enkelen stuks. Dat was voor ons een gevalletje 1 + 1 = 2.
Nóg een bedrijf?
Als je ons een beetje kent, weet je dat we niet zo houden van stilzetten. Sterker nog: we zijn er best slecht in. Het liefste zijn we altijd wel bezig met iets. Al is het tuinieren, keramieken, schilderen, lezen of iets anders creatiefs. En als je ons ook een beetje kent, leven we onder het motto: we doen iets goed of we doen het niet.
Tijdens de workaction werkten we het hele idee en bedrijfsplan al meteen uit. Het moest en zou een nieuw bedrijf worden met eigen naam, logo en website. Er is ons dan ook vaker gevraagd waarom we hier direct een nieuw bedrijf voor moesten oprichten en waarom we het eerst niet zouden proberen onder het bedrijf van Joan. We kunnen je vertellen: dat hebben we nooit als optie gezien. Het was een geval ‘nu of nooit’, dus gingen we zelf meteen aan de slag met de complete rambam: een merkstrategie, huisstijl, zelfgebouwde website met webshop, video’s en meer. En ongeveer twee maanden daarna liepen we bij de Kamer van Koophandel in Breda binnen om onze handtekening onder het bedrijf ‘The Label JoJo’ te zetten, maar daarover vertellen we je later meer…

